Groepen

Kom alles te weten over de zes leeftijdsgroepen of takken

Groepsfoto Givers

Takken

Kapoenen

Kapoenen zijn jongens en meisjes van 6 tot 8 jaar. Ze zetten hun eerste stappen in het spel van scouting. Het leven van een kapoen is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie. Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken ze samen met hun leiding de wereld. De leiding gaat uit van het kind zelf, van wat hen boeit en aanspreekt. Samen spelen, kampen bouwen, estafette, knutselvergaderingen,… Het zit er allemaal in. De kapoenen gaan vijf dagen op huisjeskamp ergens in Vlaanderen.

Welpen

Wie tussen 8 en 11 jaar is, kan meespelen bij de welpen (jongens). Het is typerend dat ze zelf dingen leren doen. Ze krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. Ravotten is hun ding! Onze vergaderingen zitten dan ook boordevol energie: bosspelen, stadsspelen, zich verkleden in stoere ridders en knappe prinsessen,… De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie, gebaseerd op het Jungleboek. Zo heten de vaste kleine groepen “nesten” en draagt de leiding namen als Akela, Baloe, Chill,… De wouters gaan een week op huisjeskamp ergens in Vlaanderen.

Kabouters

Wie tussen 8 en 11 jaar is, kan meespelen bij de kabouters (meisjes). Het is typerend dat ze zelf dingen leren doen. Ze krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. Ravotten is hun ding! Onze vergaderingen zitten dan ook boordevol energie: bosspelen, stadsspelen, zich verkleden in stoere ridders en knappe prinsessen,… De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie, gebaseerd op het Jungleboek. Zo heten de vaste kleine groepen “nesten” en draagt de leiding namen als Akela, Baloe, Chill,… De wouters gaan een week op huisjeskamp ergens in Vlaanderen.

Jonggivers

Jonggivers zijn jonge scouts en gidsen van 11 tot 14 jaar. Ze zijn niet bang van een beetje avontuur en steken zelf de handen uit de mouwen. Op tocht gaan met een zelf-gesjord vlot, een eigen potje koken op een houtvuur, slapen in patrouilletenten, zich uitleven tijdens grote bosspelen, op tweedaagse gaan met de rugzak,… Het zijn nieuwe uitdagingen, die de gasten bij de jonggivers leren en doen. In vaste leefgroepjes of patrouilles werken ze samen en nemen ze initiatieven: van kattekwaad tot leuker. Zo ontdekken ze stilaan wat scouting echt inhoudt, ze spreken met trots hun belofte uit en leren dat scouting niet stopt wanneer de vergadering afgelopen is… Jonggivers gaan tien dagen op tentenkamp in de Ardennen.

Givers

Gidsen en verkenners, samen de givers, zijn scouts en gidsen van 14 tot 16 jaar. Ze hebben al redelijk wat ervaring, maar ook voor hen blijft scouting verrassen. Ze krijgen puur scouting voorgeschoteld: uitdagende tochten, grote sjorconstructies, complexe stadsspelen,… Er is ook ruimte voor grotere projecten. Samen met de groep een snuifje avontuur realiseren, of uitgedaagd worden door elkaar. Givers moeten zelf keuzes maken en verantwoordelijkheid dragen. Vanuit eigen interesses gaan ze op zoek naar zichzelf tussen soortgenoten. In hun ‘parlement’ maken ze afspraken en kan iedereen zijn zeg doen. Givers gaan tien dagen op tentenkamp in de Ardennen en krijgen dan hun totem.

Jin

Jij en Ik een Noodzaak. JIN zijn jongens en meisjes van 16-17 jaar. Ze worden klaargestoomd om het jaar nadien volwaardige leiding te worden. Ze kunnen nog genieten van de gunsten als gast, maar lopen ook al eens stage bij de jongere takken. Inspraak en samenwerking zijn troef. In de zomer gaan de JINs op buitenlands kamp. Daarom zamelen ze tijdens het jaar geld in via verschillende acties.